Välkommen till NorrlandsGuld.se

Här språkar vi emellanåt om alkholhaltiga drycker, således måste du vara 20 år fyllda för att ta del av innehållet

Hur gammal är du?


På norrlandsguld.se använder vi oss av så kallade cookies för kunna att ge dig ett gemytligare besök på vår hemsida.

Här börjar vår historia…

Precis som alla historier har även vår en början, för länge, länge sedan långt upp i norr. Året var 1965 då Guld för första gången vaskades fram ur Ångermanälven, i närheten utav Sollefteå. Norrlands Guld det vill säga.

Vissa säger att det var det svenska folkhemmet som fyllde den första jästanken i bryggeriet, på ren värme och gemenskap. Andra menar att det var Kalla Kriget som var inspirationen till det kalla och okomplicerade ölet. Några har till och med påstått att den gyllene drycken var en skänk från ovan. Vem vet. Vi brukar iallafall säga att Norrlands är en produkt av Norrland och dess rogivande natur, där det inte finns något utrymme för stress eller missunnsamhet. Norrlands Guld Alkoholfri är nämligen inte så mycket ett öl, som en sinnesstämning. En tid för gemenskap och avslappning. En stund att vara sig själv, helt enkelt.

Än idag brygger vi vår öl utifrån exakt den filosofin.

Guldåldern

Likt E-type, World Wide Web och Tamagotchin slog vi igenom ordentligt på 90-talet. Under ett årtionde präglat av kampen mellan framtiden och det förflutna representerade vi ett tillfälle att slå sig ned en stund för att betrakta omvärlden med lite perspektiv. 

Tack vare norrländska vyer och samarbeten med influencers som den kepsbärande Ingemar, det benhårda dansbandet Killer Instinct och många fler förmedlade vi vårt budskap och Norrlands blev på riktigt en del av det samlade svenska medvetandet.

om du vill va dig själv för en stund

Få personer har förkroppsligat idén om Norrlands såsom Ingemar. Hans dagbok delade i all sin enkelhet en historia om gemenskap och glädje, om att våga vara sig själv trots omvärldens påtryckningar. Ett budskap, som kanske är viktigare nu än någonsin: älska dig själv och dem du har nära, och bry dig inte så värst mycket om vad andra tycker och tänker.

Vi vet inte var han kom ifrån, en molnfri dag i slutskedet av förra seklet satt han bara där. Och, på klassiskt profetmanér, blev hans försvinnande minst lika mystiskt. Vi vill tro att han gav sig ut i skogen för att slå sig ner på en rofylld plats, kanske vid foten av ett kalfjäll.

De återfunna manuskripten

Efter år av botaniserande i arkiven har vi äntligen återfunnit de gamla manuskripten från Norrlands allra tidigaste reklamfilmer. Känner du dig lite stressad eller orolig kan du sätta dig in i rollen som någon av våra livsbejakande karaktärer, och träna på ”att vara dig själva för en stund”. En form av norrländsk kognitiv beteendeterapi, kan man säga.

lev dig in i filmerna här

ÖLMärkesJEANS

Det finns nog inte ett mer okomplicerat plagg än jeans – en byxa utvecklad för slitstyrka och hållbarhet, som fungerar minst lika bra till högtiden som ute i skogen. Lite som Norrlands. Och, utan vidare efterforskning vågar vi påstå att de flesta som gillar Norrlands också är som mest bekväma i ett par välanvända jeans.

Tillsammans med jeans-gurun Örjan Andersson utvecklade vi därför ett plagg som förde avslappnat mode och Norrland närmare varandra än någonsin – Norrlands Guld-jeansen. Ett toppmodernt modeplagg – ja, åtminstone när det begavs sig år 2007 – specifikt anpassat för våra kunder. Jeansen designades i grovt material, märktes med norrländska motiv och utrustades med en inbyggd kapsylöppnare. Jeansen producerades i 1000 upplagor och finns idag endast tillgängliga hos de mest exklusiva auktionshusen, alternativt bortglömda i pappas garderob.  

Legenden om den blå älgen & vikten av Kall ÖL

Den nordsamiska legenden säger att när solen glittrar som guld i horisonten då vandrar den isblå älgkon över älven, i evig jakt på sin förlorade kalv, och får du syn på ’na då kan du önska dig något.

Vi förstår förstås att legenden om den blå älgen blått är en skröna från förr, men vi önskar oss alltid att ölen är kall. Så, vi bestämde oss för att göra historien till verklighet och med hjälp utav toppmodern teknologi utrustade vi våra burkar med en älg som siar om ölens temperatur – när älgen är blå då är ölen riktigt kall, då har vår önskan gått i uppfyllelse. 



Efter den blå älgen har jakten på det perfekt kylda ölet fortsatt. I vårt forskningsprojekt #shitvakall tog vi vara på den den samlade kunskapen hos våra fans och lät Jon Holmlund, forskare vid Norrlands Guld Cold Tech, resa land och rike i vetenskapens namn. Projektet resulterade i en rad prototyper som kan komma att revolutionera ölkylning för all framtid.

En AUDIO-Gastronomisk Upplevelse

Redan på Bellmans tid visste man att öl och sång är en given kombination. En stund av synkroniserad eufori. Så, för att verkligen understryka exakt hur kall vår öl är, och hur stor vikt vi lägger vid dess temperatur, lät vi 2013 producera två låtar under pseudonymen Norrlands Guld Alkoholfri. Den första låten, “Kall öl (Hurra, hurra)” är en homage till marchlåten “When Johnny Comes Marching Home” och pub-allsång i allmänhet.

lyssna på: Kall Öl (hurra, hurra)

Den andra, “Vi dricker kall öl (Hurra, hurra)” producerades i mer kontemporär hip hop-stil, för att även den något yngre publiken skulle inse vikten av exakt hur kall ölen bör vara.

lyssna på: vi dricker Kall Öl (hurra, hurra)
Motrörelsen

motrörelsen

Visst har den smarta telefonen på många sätt förenklat våra liv, det får till och med vi medge. Den har till exempel gjort det enklare än någonsin att idka umgänge med sina nära och kära. Men den medför obevekligen också en del negativa effekter. På vår hållning, till exempel. Den stela mobilnacken sprider sig som en skogsbrand genom landet, och det är inte så värst konstigt som vi hänger över våra mobiltelefoner, likt korpar kring ett kadaver.


För att motverka denna annalkande folksjukdom utvecklade vi därför ett banbrytande träningsprogram, optimerat för goda stunder, som stabiliserar nackmusklerna samtidigt som du umgås med dina vänner – ölhävningen, en enkel motrörelse som förenar nytta med nöje, och sträcker på den kuvade nacken.

Ett öl av skogen

Under sju decennier har vi gjort öl. Alltid med den norrländska naturen som främsta inspirationskälla. Det är för oss förenat med överlevnad att bevara den, och all annan natur för den delen. Därför kommer vi alltid arbeta för att göra just det. Från den första droppen Norrlands som föll ur kranen 1965, till den allra sista.

vårt hållbarhetsarbete